Wikiplayer

miercuri, 16 septembrie 2015

Diverse


De data asta fara fotografii, doar planuri si constatari.

A trecut weekend-ul si desi gramada de compost a crescut considerabil, in gradina nu se vede mare lucru. Trandafirii au lastari noi, doi rozmarini au fost coafati iar al treilea va fi modelat cu mini-fierastraul, cel mai probabil in prima dupa-amiaza libera.

Am cules ultimele rosii ce s-au copt pe vrejurile uscate. De-acum incep sa fac planuri de semanat si de sadit salata. Pana atunci ma multumesc cu ultimele smochine pentru tartine. 

La pepiniere au inceput sa se vanda rasaduri de varza, broccoli, conopida si praz. Am cumparat o punguta de bulbi de frezii. Cele mai multe albe.

Cu parere de rau, am hotarat, ca trebuie sa renunt la caprifoi si la lamai.
Caprifoiul a devenit invaziv si nu lasa nimic sa vegeteza in stratul cu pricina.
Lamaiul n-a facut fructe nici anul asta.

Cartofii dulci nu dau semne sa infloreasca. Sunt curioasa daca au ceva tuberculi la radacina. Ii mai las pana in noiembrie. Ei vor fi ultima recolta a toamnei.

Se coc merele si rodiile. Dupa doua reprize de grindina si o furtuna cu vant tare, merele ramase le numar pe degetele celor doua maini. Rodiile-s mai multisoare.

Rucola si grasita invioreaza gradina de legume. Anul asta am avut multa grasita rasarita spontan. Am gatit o supa crema cu frunzele ei, doi cartofi, un morcov si o ceasca de smantana. Data viitoare o sa incerc si cu iaurt si cu prima ocazie e pe lista si un tzatziki cu frunzele acrisoare. O sa revin cu amanunte.



37 de comentarii:

  1. Nu stiu ce este grasita, cand poti tu, imi arati cu o poza? Totul imi pare exotic, imi place sa citesc despre gradina ta, dar cel mai tare ma incanta rodiile. Ma intreb cum o fi sa ai rodii in curte, stii tu, ca omul care nu a avut niciodata. La fel si cu cartofii dulci...De rosioare stiu ca v-ati bucurat tare. Toate cele bune, Dani!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Grasita = Iarba grasa = Portulaca oleraceea.
      E o buruiana care face bine la sanatate. E cea mai bogata planta in omega 3 si nu-i rea deloc la gust. Anul asta am avut atat de multa in gradina, ca am cautat retete si am descoperit ca portughezii o fac supa. Pana acum o puneam doar in salata, acum intentionez sa o valorific si in alte moduri.
      Cand adun un manunchi pentru tzatziki, o sa-i fac poza.
      Rodiile sunt tare frumusele anul asta si vad ca in general s-au facut multe peste tot. Cu cartofii dulci ramane de vazut ... Rosiile au fost putine dar bune si parca mai pretioase, fiindca au trecut prin grindina si si-au revenit spectaculos. Am mai invatat ceva anul asta in gradina :)
      Multumesc, Mihaela ! Cele mai bune urari si voua !

      Ștergere
  2. Spor la grădinărit și o toamnă cât mai bogată!
    Pune, te rog, o poză cu...coafații :) Să vedem ce "frizuri" se poartă pe la voi :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci, Gy !
      Intai sa-l dovedesc si pe-al treilea rozmarin si apoi fac poze :)

      Ștergere
  3. Ce înseamnă puterea obișnuinței! Cândva, mai demultișor, mă preocupa și pe mine ce se poate face cu iarba grasă, ce rețete. Ba chiar am scris pe blog, ca să nu uit.
    Și tot am uitat...
    De-abia acum, citind la tine, mi-am amintit, Dani. :)
    În weekend am s-o gust negreșit!

    Eu aveam în plan să pun în grădina de toamnă panseluțe și crăițe pitice (care se spune că-s rezistente până toamna foarte târziu), dar nu am găsit răsad. Cum de nu m-am gândit să-mi fac propriile răsaduri? Îmi notez, pentru planurile de la anul...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Atunci o sa vin sa citesc pe blog despre iarba grasa :) Poate imi dai idei noi.
      Craitele si panselutele mi-ar place si mie, dar rasad de flori n-as face. Sunt mai comoda, ma rezum la rosii. Anul asta am facut atat de putine pentru gradina ...

      Ștergere
    2. Am găsit azi articolul ăsta care anunță că Hofigal e interesată de iarba grasă. Deci cu atât mai important să o introducem proaspătă în alimentație, nu să luăm suplimente nutritive produse de mari companii.

      Totuși, apropo de articol, tind să-l contrazic pe autor - eu nu prea aud la țară ca oamenii să mănânce iarbă grasă. O dau la animale, e adevărat.

      Ștergere
    3. E de preferat sa mancam salata, decat sa luam vitamine :) In Grecia se mananca multe ierburi si printre ele si iarba grasa, dar generatiile tinere tind sa uite obiceiurile bunicilor ...

      Ștergere
    4. scuze, am uitat să pun link-ul spre articol:
      http://aquiahora.ro/planta-despre-care-taranii-stiu-totul-si-orasenii-nimic/

      Ștergere
    5. Merci ! Chiar ca e ciudat titlul :)

      Ștergere
  4. Lamaiul nu a facut fructe pentru ca nu este altoit....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E cumparat de la pepiniera si in plus a fost si altoit acum doi ani. Infloreste si apoi nu leaga. Decat sa-mi bat capul cu el, mai bine pun altul. Am vazut lamai in ghivece care rodesc mai bogat.

      Ștergere
  5. E necesar uneori sa mai schimbam, functie de preferinte si de rod,anumite plante.Eu le-am imputinat,prea multa vegetatie si munca.Numai bine !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am schimbat multe de cand am infiintat gradina si o sa mai schimb. Tind si eu spre o simplificare si prefer plantele care se descurca fara prea multe interventii din partea mea. Dar la trandafiri nu renunt :) Zi frumoasa, Flori !

      Ștergere
  6. grasita s-a facut si la mine multa. aveam un strat in care se dezvoltase excesiv o planta invaziva, "cinci degete" ii zice popular si pentru ca n-am reusit deloc s-o starpesc cu metode naturale (otet si sapun lichid), am aplicat erbicid. a disparut aproape in totalitate, iar locul i-a fost luat de grasita. ciudat este ca ea e considerata o buruiana, practic, dar se pare ca e foarte nutritiva.
    mi-e ciuda ca ruda ei cea mai apropiata, portulaca aceea care face flori divers colorate si care in alte parti creste si in asfalt, la mine nu se prinde nicicum.
    cam ce gust a avut supa aceea crema? acrisor, sau obisnuit? se simte ceva aparte la supa, isi poate da cineva seama ca e din ceva neobisnuit? intreb ca sa stiu cata fac, caci sotului nu ii plac exotismele mele :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu n-am avut noroc cu portulaca decorativa :) Mai incercam. Grasita am mai avut acum vreo patru ani, tot asa multa. Cred ca nu-i la fel in fiecare an. Anul trecut o cautam cu lamanarea.
      Supa a fost tare gustoasa. Nu mi s-a parut acrisoara. Greu a fost sa curat frunzele de pe tulpinite una cate una. Am pus si ceapa si usturoi si ulei de masline din belsug. Au mancat-o si copii. Culoarea a fost cumva nedefinita si ca sa arate mai bine in farfurie m-am gandit sa o combin data viitoare cu mazare si cartofi, ca sa fie verde si atragatoare.
      Eu zic sa nu faci multa prima data. Si nici nu-i nevoie sa precizezi ce contine. Spui ca-i supa crema de legume si gata :)

      Ștergere
  7. Gradina de toamna-iarna :) Sa nu crezi ca eu am mult spatiu, sunt doar cateva straturi in spatele casei si in ultima vreme soarele ajunge tot mai greu din cauza gardului viu al vecinului ... Dar salatile si ceapa verde o sa le inghesui eu pe undeva :)
    Smantana de la SM, Luiza, in varianta light :) Sa nu-mi spui ca la voi nu se gaseste. Nu e smantana groasa cu care eram obisnuita in Romania, in care sta lingura, dar e numai buna pentru supa. La nevoie merge sa folosesti si iaurt din cel ce se pune la tzatziki.
    Spor la planuit !

    RăspundețiȘtergere
  8. am mai citit undeva de iarba grasa! ar trebui sa renunt sa o mai scot din gradina ca pe o buruiana si sa ma indrept inspre a o face mancare! ia sa ma duc sa investighez cata e!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca dai un search pe net apropo de retete si Portulaca asta, o sa gasesti o multime de variante ca sa o folosesti in bucatarie. Cat de putina ai, merge cu rosii in salata :)

      Ștergere
  9. Interesante propunerile cu iarba grasa! Voi cauta retete. Ce frumos e sa ai atatea in gradina, incat bilantul sa fie bogat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E o planta ce merita valorificata. Noroc ca iarba grasa creste fara sa fie semnata :) Anul asta chiar ca am avut o gradina foarte saraca. Tot e bine ca am cules ceva.

      Ștergere
  10. Super Market, bineinteles :)
    Frisca si smantana proaspata, ioc. Foarte rar gasesc Creme fraiche. O folosesc de nevoie pe cea pasteurizata. La mezeluri ma limitez la σύγκλινο, care e un produs traditional din carne de porc gatita si afumata, pastrata in ulei cu mirodenii. Plus sunca spanioleasca sau croata ( o prefer pe ultima ).
    Nu te necaji ca nu ai loc de flori, livada de maslini si lamai e splendida fara adausuri. Plus ca sunt sigura ca poti aduna verdeturi, adica ierburi comestibile printre maslini :)

    RăspundețiȘtergere
  11. frumosul tău inventar arată că ai o grădină plină cu de toate !
    chiar dacă a fost deranjată de grindină, tot a rămas frumoasă !
    chiar dacă nu ai postat fotografii, văd cu sufletul frumuseţea din grădina ta!
    şi cred că va fi şi mai frumoasă, cu noile pregătiri !
    îţi doresc, cu drag, o duminică cât mai plăcută!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa fie pana in primavara :) Duminica frumoasa, draga mea japoneza !

      Ștergere
  12. Just checking in on your postings today. Miss the photos - but the music was relaxing. JC

    RăspundețiȘtergere
  13. Dani, în fotografia-antet este un fruct sau un mugure de cactus? Am auzit că pe acolo se mănâncă. Îmi spui și mie cum se prepară?

    Săptămână ușoară!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E un fruct de cactus semicopt, Zina. Cand e copt e portocaliu.Se mananaca si sunt foarte bune. Se face si marmelada si am baut o data si suc din fructele aste combinate cu fructul-pasiunii. Problema e cu culesul :) Iti trebuie manusi groase. Apoi se taie la capete doua capacele si se face o incizie superficiala de-a lungul fructului. Se desprinde cu cutitul si furculita sau chiar cu mana si se mananca miezul.

      Ștergere
  14. Zilele acestea m am gandit la tine, sunt la parinti si am facut gem de smochine, nu am vazut pana acum asa multe si mari smochine din cele albe (sunt galbui dar noi asa le diferentiem, albe si mov:)). Am si uscat cateva dar ne chinuim pentru ca nu am luat deshidratorul cu noi iar soarele nu mai e asa de puternic.
    PS Fructul de cactus e demential, se mai gaseste si la noi din cand in cand. pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si noi le spunem albe la cele cu pielita de culoare deschisa :) Ma bucur, ca ati avut o recolta bogata ! La noi sunt pe terminate, mai gasim cate una coapta pe ici colo. In curand si eu o sa ma rezum la marmelada.
      La soare e greu sa le usuci, eventual le mai pui la uscat acasa in deshidrator, altfel risti sa se strice.
      Spor la treaba si petrecere placuta, Myky ! Si eu ma gandesc cu drag la tine :)

      Fructul de cactus e grozav, daaaa :) Dar greu de cules.

      Ștergere
  15. Ai stîrnit o mulțime de comentarii. Îmi place asta. Aflăm și ceilalți, profanii într-ale grădinăritului, tot felul de chestii. Multe mulțumiri!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere, Marta !
      Si mie imi place sa " sporovaim " despre plante, gradini si alte cele :)

      Ștergere
  16. Nu mai e mult si totul o sa fie verde si proaspat :)

    RăspundețiȘtergere
  17. eu m-am luptat cu kapia si vinetele saptamana aceasta, apoi cu strugurii :)

    RăspundețiȘtergere
  18. tii, daca e asa de usor de intretinut, renunt la crescut salate si iau o grasita in 2 jardiniere. Pana la urma vreau ceva ieftin si bun.
    despre smantana pe alte meleaguri, eu iau lapte de la fermier, pun la prins, si smantanesc olicica. Alteori iau smantana dulce de la fermier si o las la acrit 1- 2zile de sta apoi lingura tapana.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O poti cultiva chiar si pe langa salati. E buna, dar nu poti manca in fiecare zi grasita, desi exista o multime de feluri de a o prepara. Cred ca daca ar fi sa aleg, as alege laptucile :)
      La noi nu se gaseste decat lapte de oaie sau de capra la fermele locale. Il folosesc la placinte si la pastele fainoase. Dar avem la discretie iaurt bun si gros, care inlocuieste smantana in aproape orice reteta. Ne adaptam :)

      Ștergere